design = kreacja + użyteczność

Ostatnio dużo czytam nt. użyteczności, kreatywności, standardów, braku standardów itp. Ludzie piszą, że strony użyteczne, budowane zgodne z kanonami swoich czasów (bo tylko o takich można mówić) są nieefektowne, bez pomysłu. Inni oponują, dowodzą iż można robić dobrze (czyli zarówno kreatywnie jak i użytecznie).

Osobiście – nie to żeby spędzało mi to sen z oczu – pozycjonuje się po stronie osób, które uważają, iż dobry design to taki, który jest zrozumiały i umożliwia użytkownikom (najlepiej wygodną) realizacje celów. No właśnie realizację celów!

Jakie mogą być cele (właścicieli) strony?

  • wywołać efekt zainteresowania marką, problemem, działaniem
  • prezentować ofertę firmy, produkt, osobę
  • sprzedawać
  • zarabiać na reklamie
  • budować społeczność
  • etc.

Kluczową kwestią, od której powinno zaczynać się każdy projekt – także strony www – jest określenie celów! Jeśli do tego będziemy w stanie zdefiniować wskaźniki oraz wartości zadowalające, to będzie idealnie (dla osób planujących stworzenie sklepu internetowego polecam pkt 3 tego artykułu).

Użytkownicy

Nie zapominajmy jednak o tym, że właściciel strony mógł mieć swoje cele, a użytkownicy mogą mieć swoje. Programiści WordPressa np. stworzyli system CMS idealny do prowadzenia bloga, ale niektórzy użytkownicy zaczęli go wykorzystywać do robienia stron firmowych, zachciała im się wielojęzyczność…. no i biedni programiści WordPressa musieli coś z tym zrobić 🙂

Innymi słowy zakładamy, że jeśli cele zostały dobrze określone i poparte dobrą realizacją, to użytkownicy nie będą się buntować. A jak będą to trzeba wybrać – wykorzystać ich bunt dla własnych korzyści czy walczyć z nurtem rzeki (w szczególności rzeka może zmienić koryto).

Kreacja, użyteczność, design

Czym jest kreacja? Sam nie wiem – definicji nie ma nawet w Wikipedii. Zdefiniuje za pomocą zbioru haseł (zwanych także czasem tagami): pomysł, idea, grafika, dźwięk, wyjątkowość, charakter, wizerunek

Czym jest użyteczność? Tu już przychodzi nam Wikipedia. Użyteczność – nauka zajmująca się ergonomią interaktywnych urządzeń oraz aplikacji

design = kreacja + użyteczność

No i mamy moją osobistą definicje (web)designu 🙂

Najwygodniejszy mebel, najwygodniejsza strona XX wieku

W zeszłym roku wybrano najwygodniejszy mebel XX wieku. Zostało nim krzesło Eames’a. Co sprawiło, iż po 50 latach od zaprojektowania jest nadal uznawane za wzór designu? Otóż pomijając jakość wykonania i niewątpliwe właściwości estetyczne, to krzesło jest po prostu niesamowicie wygodne!

Lounge Chair, Design Charles & Ray Eames, 1956

Lounge Chair, Design Charles & Ray Eames, 1956

Na a co z najwygodniejszą stroną?

Nie wiem czy taka klasyfikacja został stworzona – dlatego podam jako przykład Google. Nie była to ani pierwsza wyszukiwarka, ani najładniejsza, ale była…… wygodna, działał dobrze. Ot i źródło sukcesu.

Wygoda mistrzu

Tak więc osobiście uważam tak – jeśli robisz design strony dla ludzi, celem nie jest szok, wywołanie konsternacji, etc. projektuj dla ludzi, projektuj prosto. Warto przy tym stworzyć ciekawy wizerunek, ale nie trzeba przewracać strony do góry nogami.

Przykładem strony zgodnej z kanonami, która niczego nie odkrywa na nowo (w kwestii funkcjonalności, użyteczności itd) jest chociażby nasz netarchowy blog. Kreacja została jednak dostosowana do układu wykorzystywanego w blogach – jest wygodnie ale i ciekawie:

Layout blogu NetArch - 2009

Layout blogu NetArch - 2009

2 odpowiedzi na “design = kreacja + użyteczność”

  1. Agata Kozanecka pisze:

    ” Nie zmuszaj mnie do myslenia” – tak brzmi tytul swietnej ksiazki na temat tego, jak winno sie projektowac strony www. Im bardziej intuicyjnie i zrozumiale- tym lepiej. Co nie wyklucza naturalnie swietnego design’u 🙂
    Polecam ksiazke: „Don’t make me think” Steve Krug.

  2. Wiem, czytałem, znam, leży pod poduszką 🙂

    Co nie zmienia faktu, że prowadząc projekt trzeba negocjować z klientem, programistami (coraz mniej, bo coraz rzadziej cos się nie da lub jest zbyt trudne – html/css/js/php poszło znacznie do przodu) oraz grafikiem.

    Myślą przewodnią tego wpisu miało być zwrócenie uwagi, że od zawsze ‚dobry’ design szedł w parze z wygodą użytkowania..

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.