POIG 8.1 - kiedy warto zakładać sp z o.o.
Zawsze :) no dobrze może nie zawsze ale w zdecydowanej większości wypadków. Zacznijmy jednak od początku. Działanie 8.1 skierowane jest do firm i przedsiębiorców, którzy działają na rynku do 12 miesięcy - liczy się data złożenia wniosku.
Szczególna sytuacja dotyczy spółek cywilnych i jawnych. Jeśli spółka powstała np. 6 miesięcy wcześniej, ale jej współwłaściciele prowadzili wcześniej działalność, to liczy się staż właścicieli a nie spółki.
Ograniczenie 12 miesięcy oraz fakt możności ubiegania się o dofinansowanie z POIG 8.1 tylko raz było powodem dla którego wiele firm decydowało się na zakładanie spółek z o.o. i ubieganie się o dofinansowanie. Z perspektywy 4 naborów uważam, iż wszystkie firmy które skorzystały z tej formy prowadzenia działalności (bo musiały) miały sporo szczęścia. Po prostu taka forma jest zdecydowanie bezpieczniejsza - właściciele nie ryzykują własnym majątkiem.
Nie jest to jedyna korzyść. Jeśli e-usługa odniesie rzeczywisty sukces, działalność w formie sp. z o.o. pozwala na sprzedaż udziałów i dokapitalizowanie firmy. Co prawda nowe rozporządzenie MRR ma eliminować sytuacje sprzedaży przedsięwzięcia firmie działającej na rynku właściwym, ale tak czy inaczej sp z o.o. ma większe pole manewru.
A kiedy nie warto?
Generalnie spółkę z o.o. nie warto zakładać w 2 przypadkach. Po pierwsze gdy jesteśmy przedsiębiorcą mającym do 27 lat i kwalifikujemy się do wsparcia z intensywnością 80% (wobec intensywności 70% dotyczącej pozostałej grupy). Po drugie jeśli właśnie założyliśmy firmę (np. sp. j.) i dowiedzieliśmy się o 8.1. Spółka cywilna czy też działalność ułatwia także zapewnienie płynności przedsięwzięciu (do firmy z pełną księgowością trudniej wprowadzać kapitał na krótki okres - np. jeśli PARP spóźnia się w wypłatą refundacji).









Cześć. Jestem współwłaścicielem agencji interaktywnej 
Komentarze (15)
Pina
luty 12, 2010 - 9:56 po południu
Chcę tylko zauważyć że planowane są zmiany, jeśli chodzi o uczestnictwo sp. z o.o. w projektach 8.1 i 8.2. W punkcie informacyjnym zostałem poinformowany nawet, że sp. z o.o. zakładane po to by uniknąć tego nieszczęsnego 12 miesięcznego okresu nie będą mogły brać udziału w konkursie. Czytając jednak projekt rozporządzenia
http://bip.mrr.gov.pl/Projekty%20aktow%20prawnych/Strony/zmiana_rozp_pomoc_finansowa_PARP_POIG.aspx .
Uzasadnienie pt b)
Mowa jest tylko o sp. kapitałowych w organizacji, a jest delikatna różnica między sp. z o.o. a sp. kapitałową w organizacji.
W poniedziałek idę na spotkanie w tej sprawie z Z-ca Dyrektora ds. Rozwoju w celu rozwiania moich wątpliwości. Jeżeli ktoś jest zainteresowany napiszę o rezultatach spotkania.
Łukasz Plutecki
luty 13, 2010 - 11:08 przed południem
Według mnie fizycznie będzie problem z zablokowaniem takiej możliwości.
O ile można zapisać, że spółki powiązane nie mogą być starsze niż 12 m-cy, o tyle nie ograniczą sytuacji w której właścicielem spółki z o.o. jest osoba fizyczna będąca właścicielem także innych spółek z o.o….
Zawsze można także zarejestrować spółkę z o.o. na żonę, syna, ojca itd. W przypadku spółki kapitałowej odpowiedzialność właściciela jest znikoma - praktycznie równa wielkości kapitału zakładowego. Prezesem może być natomiast osoba zainteresowana skorzystaniem z dotacji.
Łukasz Plutecki
luty 13, 2010 - 11:08 przed południem
ps. bardzo proszę o informacje na temat wyniku spotkania.
Kowalikus
luty 13, 2010 - 11:57 przed południem
Również prosze o opiasnie jak to wygląda ztymi spółkami z.oo
Pina
luty 14, 2010 - 9:34 po południu
U mnie jest taka sytuacja że prowadzę firmę jednoosobową, a teraz chciałbym skorzystać z możliwości założenia spółki z o.o. . Ciekawe czy istnieje możliwość zamknięcia obecnej działalności i otworzenia nowej. Nigdzie nie znalazłem takiego zapisu który by to uniemożliwiał, chodź jestem w 70% przekonany że on istnieje.
Co do możliwości otworzenia na “na żonę, syna, ojca itd.” pojawia się problem z zapisem o tym że do 27 lat finansowanie wynosi 80% a powyżej już tylko 70% niby 10% ale przy 700 tys. daje niemałą kwotę.
Łukasz Plutecki
luty 14, 2010 - 10:01 po południu
@Pina - IMHO możesz założyć (o ile nic się nie zmieni w kolejnym naborze) sp z o.o. (likwidacja obecnej działalności nie jest konieczna). Wiek spółki z o.o. będzie liczony zgodnie z datą umowy.
Według mnie sp z o.o. osoby poniżej 27 roku życia NIE jest uprawniona do intensywności 80% tylko osoby prowadzące działalność (jednoosobowe działalności i spółki cywilne, jawne), których wspólnicy nie mają więcej niż 27 lat mają takie prawo.
Do tego wszyscy wspólnicy nie mogą prowadzić działalności dłużej niż 12 m-cy (JAKIELKOWIEK działalności).
Pina
luty 15, 2010 - 2:24 po południu
ok jestem po spotkaniu. Sprawa wygląda następująco,na 99% osoby które prowadzą działalność jednoosobową dłużej niż rok, MAJĄ prawo założyć sp. z o.o. i brać udział w konkursie, jeżeli biorą udział w konkursie po raz pierwszy. Jedyną rzeczą którą trzeba brać pod uwagę jest to, że udziały osoby która prowadzi inna firmę nie mogą być większe niż 50% (od 0-25% firma niezależna. 25-50% firma partnerska, od 50< firma zależna od innego podmiotu działającego na rynku), jest to ważne przy określaniu wielkości firmy(mikro,mała itd.) co podobno ma jakiś wpływ w konkursie.
Ps. Mam pytanie czy ktoś brał udział w programie 8.1 lub 8.2 i ma jakieś doświadczenie w tej dziedzinie? Chciałbym uzyskać praktyczne informacje, na co zwrócić szczególną uwagę przy pisaniu wniosku itd.
Z góry dziękuje za wszelkie informacje
“Do tego wszyscy wspólnicy nie mogą prowadzić działalności dłużej niż 12 m-cy (JAKIELKOWIEK działalności).”
IMHO :D teza jest niepoprawna, spółka z o.o. jest osobnym podmiotem, posiadającym własny NIP, REGON, kapitał i to jej “wiek” jest istotny nie wspólników,
Jeszcze jedno spółka z o.o. może uzyskać tylko 70% dofinansowania.
Pozdrawiam
Łukasz Plutecki
luty 15, 2010 - 2:38 po południu
@Pina - zdanie, ad. stażu wspólników dotyczy spółek cywilny.
Dotej pory w przypadku spółek z o.o. nie był badany staż właścicieli (czy to osób fizycznych, czy to firm).
Rozumiem, że teraz będzie uwzględniany także staż właścicieli spółek kapitałowych??
Pina
luty 15, 2010 - 6:36 po południu
Nie. Właśnie nie będzie brany pod uwagę, to znaczy że osoby prowadzące inną działalność mogą założyć spółkę kapitałową i brać udział w konkursie ( liczy się nadal wiek spółki) przynajmniej tak wywnioskowała Z-ca Dyrektora ds. Rozwoju z projektu rozporządzenia.
Łukasz Plutecki
luty 15, 2010 - 7:38 po południu
@Pina - w takim razie status quo. Tak było i jest.
Natomiast dochodzi kwestia tego, że właściciele spółki z o. o. nie mogą zakładać kilku spółek z o.o. i startować do naboru równolegle?
Pina
luty 15, 2010 - 9:43 po południu
Tak, oraz to że nie można startować spółką w organizacji, reszta bez zmian ( w temacie spółek) Jeszcze raz ponawiam prośbę o ewentualne udzielenie praktycznych które mogłyby się przydać przy pisaniu wniosku.
Łukasz Plutecki
luty 15, 2010 - 10:46 po południu
@Pina - thx.
Ja mam doświadczenie z POIG 8.1 i 8.2 :)
http://www.biznesnet.pl/2010/01/17/wywiad-lukasz-plutecki-o-poig-8-1-i-8-2/
Pisz proszę na priva w czym problem (zestaw pytań).
max
luty 16, 2010 - 12:53 przed południem
Czyli prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą od 4 lat mogę wraz ze wspólnikiem otworzyć sp Zoo i starać się o dofinansowanie?
Czy może ktoś podeslac linka do potwierdzenia tej informacji?
Łukasz Plutecki
luty 16, 2010 - 11:15 przed południem
Do tej pory tak było. Nie znajduje linka gdzie znalazłaby się informacja, ze tak być już nie może.
Z tego co pisze Pina, tak będzie nadal.
Pina
luty 17, 2010 - 1:22 przed południem
Z tego co powiedziano mi w punkcie informacyjnym istnieje taka możliwość.
Zostaw komentarz