Forum IAB 2010 subiektywnie – relacja z dnia 1

Z lekkim opóźnieniem wrzucam krótką relacje z dnia pierwszego Forum IAB.

Prezentacje rozpoczął Mike Walsh, który przedstawiał swoje wizje roku 2024. Walsh mówił o różnicach kulturowych oraz wskazywał trendy, które można zauważyć już teraz. Skupił się na podejściu antropologicznym, nie snuł wizji dotyczących rozwoju technologicznego. Właściwie takie podejście jest bezpieczniejsze, gdyż technologia ewoluuje tak szybko, że ciężko wiarygodnie mówić co będzie za naście lat. Natomiast procesy kulturowe charakteryzują się ciągłością, są łatwiejsze do przewidzenia..

Niemniej jednak Walsh doskonale zna zachowania internautów z różnych części świata – Azji, Afryki, Ameryki Południowej czy Rosji. Walsh chyba słusznie zauważył, iż użytkownicy i inwestorzy z USA oraz Europy zachodniej koncentrują się na procesach i usługach dotyczących tych 2 części globu – w ich świadomości internauci oraz kluczowe serwisy z innych części świata po prostu nie istnieją. A to błąd – dlaczego?

Udział internautów z USA i Europy w ogólnej liczbie użytkowników internetu bardzo szybko się zmniejsza. Jest to spowodowane coraz większą dostępnością internetu, w szczególności dla grup społecznych które do tej pory były wykluczone. Siłę nowych internautów stanowią także różnice demograficzne, starzenie się społeczeństwa USA i Europy Zachodniej.

Walsh zauważa także różnice w oczekiwaniach wobec usług internetowych.

Użytkownicy z zachodu są nastawieni na internet:

  • premium
  • zindywidualizowany do ich potrzeb
  • dostępny z poziomu PC oraz mobile
  • globalny
  • dostarczający informacji

Użytkownicy ze Wschodu:

  • tani internet i usługi
  • usługi grupowe
  • dostęp mobilny
  • usługi lokalne
  • rozrywkę

W celu uwiarygodnienia swoich tez Mike Walsh przedstawił historię 4 młodych osób – z Chin, Rosji, Brazyli i Indii. Co z tego wynikało? Bardzo duża różnorodność kulturowa i wielki potencjał, który stanowią te społeczności. Chińczycy ze swoim serwisem qq.com, który zanotował 1.3 mld USD – głównie ze sprzedaży wirtualnych towarów, uzależnieniem i poważnymi obawami władz o destabilizacje systemu monetarnego w przypadku zbytniej ekspansji wirtualnego pieniądza. Rosjanie, gdzie hackerzy pełnią wręcz rolę celebrytów. Brazylia ze swoim podejściem hyper social. A także Indie, gdzie podstawowym narzędziem komunikacji jest telefon komórkowy (w ciągu 2 miesięcy ilość użytkowników telefonów komórkowych wzrasta tam o liczbę równą łącznej ilości użytkowników telefonów w UK).

Czy za 14 lat będziemy żyli w świecie, w którym „nowi internauci” stanowić będą większość, gdzie największe wolumeny wirtualnego pieniądza skoncentrowane będą w Azji, Afryce czy Ameryce Południowej – z dużym prawdopodobieństwem tak!

Właściwie gdyby po prezentacji Walsha dzień się skończył i rozpoczął Mixx Awards pewnie uczestnicy nie żałowali by bardzo 😉

Kolejną prezentacje przeprowadził Kaiser Kuo. Opowiadał o tym, iż chiński internet nie jest tak bardzo różny od europejskiego. Chińczycy podobnie jak inni użytkownicy czytają newsy, szukają w sieci informacji, wysyłają wiadomości, grają, itd. Kuo mówił także o kwestiach cenzury. Czy jest to dla nich problem? I tak i nie. To nie jest tak, iż w życiu codziennym, w każdej chwili używania internetu cenzura stanowi problem, jednak przeciętny chińczyk ma świadomość, iż nie wszystkie informacje do niego docierają..

Kuo ma nadzieję, że cenzura przegra z rosnącą ilością informacji – że po prostu nie będzie w stanie ocenzurować każdej wypowiedzi, komentarza, artykułu itd.

Chris Dobson – quality wins

Chris Dobson z BBC mówił o tym jak wydawcy mogą radzić sobie w świecie, w którym jeden produkt może zmienić sposób myślenia i komunikowania się milionów internautów. Pojawienie się iPhone-a oraz iPada sprawiło, iż wydawcy mają okazje dotarcia do nowej rzeszy użytkowników. Jednocześnie stanowi do wyzwanie dla wydawców – trzeba się spieszyć, wybór na którą platformę warto tworzyć aplikacje, sprawienie aby użytkownicy byli zadowoleni nie jest łatwe.

Ważne słowa, które wypowiedział Dobson – social media nie zastąpią strategii komunikacji. Nie są remedium. Według BBC zwycięska strategia to postawienie na jakość, jakość nadal wygrywa. W wydaniu BBC to jakość treści, która sprawia że użytkownicy angażują się i ufają informacjom które znajdują w serwisie czy też za pośrednictwem aplikacji dedykowanych. Jednocześnie według badań BBC, jakość informacji sprawia, iż reklama emitowana w ich serwisach jest skuteczniejsza.

Mamy tu więc sprzężenie zwrotne – jakość przyciąga użytkowników, którzy angażują się i zapraszają kolejnych. Jednocześnie reklama emitowana w serwisach może być droższa, gdyż jest skuteczniejsza niż standardowa. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż BBC bardzo dba o UX, nie emitują reklam naprzykrzających się użytkownikom. To powinna być nauka dla naszych reklamodawców!

Kolejnym prelegentem był Laurent Delaporte z Microsoftu. Trochę o ewolucji produktów MS, nowe rozdanie w ich wydaniu – nastawienie na UX, użyteczność:

  • design & develop
  • test & refine
  • evolve & refine

Microsoft podobnie jak BBC uważa, że Quality is King. Czy to im się udaje – MS Windows 7, IE 9, MS Office, Windows Mobile 7, itd. Oceńcie sami.

Seth Godin – największa gwiazda Forum IAB, nadawał na żywo z Nowego Jorku. Kto czytał książki Seth-a Godin-a raczej nie dowiedział się niczego nowego. Szołmenskie umiejętności blogera nie sprawiają jednak, iż z jego prezentacji wyszedłem zmotywowany. Seth powtarzał jak mantrę – teraz jest czas rewolucji, nie siedź w miejscu, odważ się na realizację swojego pomysłu. Nie proś o pozwolenie na wykonanie zadania, jeśli nie chcesz wziąć odpowiedzialności zarówno za jego sukces jak i za jego porażkę. Tego oczekują od Ciebie przełożeni, itd.

Osoby, które nie miały okazji czytać czy uczestniczyć w konferencjach, pewnie wyszły bardziej zainspirowane.

Po lunchu Blake Chandlee z Facebook-a opowiadał o ewolucji Social Graph-u oraz o tym w którą stronę zmierza Facebook. Właściwie nie dowiedzieliśmy się niczego nowego. Z ciekawostek, na które zwróciłem uwagę – narzędzie do tłumaczeń, które przygotował FB sprawiło, iż społeczność sama przygotowała tłumaczenia. Ludzie głosowali na najlepsze etykiety z propozycji, które zgłosili tłumacze. Dzięki temu w ciągu 24 godzin udało się przetłumaczyć 90% Facebooka na język francuski – imponujące. Jednocześnie wykorzystano mądrość tłumu do uzyskania najlepszego UX.

To na co stawia cały czas Facebook to autentyczność – społeczność i serwis nie chce „udawanych kont”.

Carlo Campos jako kolejny prelegent opowiadał o tym co dzieje się na rynku news-ów. Jego prezentacja w dużej mierze nawiązywała do tego o czym mówił Chris Dobson z BBC. Wydawcy muszą nauczyć się funkcjonować w nowej rzeczywistości. Jednocześnie branża musi odpowiedzieć na wiele pytań:

  • czy tablety będą drugim życiem gazet
  • jakie będą formaty
  • w jaki sposób monetyzować ruch

Ciekawe uwagi dotyczyły technicznych aspektów funkcjonowania wydawców news-ów. Wydawcy coraz bardziej potrzebują technologii – na 5 redaktorów, powinien przypadać 1 developer. Należy także zwrócić uwagę na to jak powinna wyglądać nowa redakcja.

Według Camposa, aby użytkownicy płacili za news-y, wydawca musi dostarczyć treść, której brak będzie odczuwalny dla czytelników. Powinni wręcz bać się, iż nie czytanie tych informacji będzie dla nich problemem. Treść musi być unikalna, użyteczna, wygodnie dostarczona, użyteczna.

Carlo zwrócił także uwagę na ciekawy interfejs – NewSSlate:

Kolejna prezentacja należała do Agn?s Alazard-Rool. Szczerze powiedziawszy nie bardzo mnie interesowała, więc nie będę jej opisywał 😉

Po Agnes na scenie pojawił się Roberto Ruju z AdMob. Roberto mówił o tym, iż telefony (lub lepiej mobile) pochłaniają kolejne typu urządzeń (aparat, kamera, walkman, radio itd.). Ruju zwracał uwagę na to, iż w 2014 roku będzie więcej użytkowników mobilnego internetu niż tradycyjnego. Wzrośnie także znaczenie mobilnych kuponów oraz transakcji za pomocą telefonów komórkowych.

Już teraz co 2 sekundy w serwisie Ebay dochodzi do transakcji za pomocą telefonu komórkowego, obrót generowany w ten sposób to 1,5 mld USD rocznie. W serwisie Amazon wynosi on 1mld USD.

W Polsce średnio użytkownicy mobilnego internetu, spędzają w ten sposób w sieci około 10 godzin tygodniowo. Roberto zwracał także uwagę na to, iż coraz więcej sklepów internetowych w UK ma swoje mobilne wersje, lub wersje dostosowane do przeglądania w komórkach. Procent zoptymalizowanych sklepów pozostawia nadal wiele do życzenia, ale to będzie się szybko zmieniało.

Czy lepiej jest tworzyć aplikacje dedykowane czy też dostosowane wersje stron? Aplikacje są znacznie droższe jednak charakteryzują się lepszym UX. Z drugiej strony wiele aplikacji po zainstalowaniu nie jest używana. Jest to trudny wybór, jednak dobrze zoptymalizowana wersja mobilna to minimum którego nie wolno ignorować.

Ostatnia prezentacja tego dnia należała do Barry-ego Bedford-a z Eyewonder. Barry prezentował bardzo ciekawe kreacje reklam, które można stosować w portalach – angażujących użytkowników i jednocześnie nie pogarszających UX korzystania z samego portalu. Sztuką jest zrobienie reklamy, którą użytkownik będzie chciał oglądnąć, a nie takiej z którą będzie walczył.

Barry pokazał kilka nowych formatów i przykładów interakcji. Bardzo podobał mi się przykład interaktywnego baneru dla Ebay (widok z góry na kucharza który przygotowuje potrawę), który łączył video z interakcją i umożliwiał bezpośrednie przeskoczenie do wybranej kategorii w serwisie Ebay. Poszukajcie w Google…

To była ostatnia prezentacja tego dnia. Wieczorem odbyła się gala rozdania nagród MIXX Awards. Otwarty bar, muzyka, kilkaset osób – niestety nie robiłem notatek z rozmów kuluarowych 😉 Samych nagród nie będę komentował – kto dostał ten się cieszy, gratuluje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.